I hope i can find were to start for my great grandmother Holzgenz born in Cologne ( Köln)

Hoi,
Na mijn vorige zoektocht ben ik nu op zoek naar mijn tweede voorouder van moederskant:
Elizabeth Holzgenz, geboren op 20-2-1887 in Keulen, trouwde op 29-3-1913 in Mulhein. Hun zoon is mijn grootvader en is mogelijk geboren in Frankfurt am Mainz. Ik wil graag weten wie haar ouders waren. Mogelijk ontbreken er enkele plaatsnamen. Deze familie is vaak verhuisd en ik weet niet wanneer ze naar Amsterdam zijn verhuisd.
Thanks in advantage

Goedeavond.

Deel alstublieft de links naar deze evenementen van de burgerlijke stand.

Ik neem aan dat Mülheim de locatie van de bruiloft is.

Is Elizabeth katholiek?

Bedankt.
Helaas geen documenten van het Huwelijk en inderdaad Mullheim is het Huwelijk volttrokken. Helaas zijn ze overleden toen ik nog jong was (1974) Het geloof wat ze had weet ik ook niet helaas. Ik heb wat informatie nodig, ik heb niet meer
Bedankt Vera

Die gesuchten standesamtlichen Geburtsregister für Köln sind noch nicht online.

Nähere Informationen und Kontaktdaten zum Stadtarchiv Köln hier

Standesamt Köln

Die gesuchten standesamtlichen Heiratsregister von Mülheim an der Ruhr sind ebenfalls noch nicht online.
ABER es gibt online Namensregister der Heiraten, mit deren Hilfe Sie feststellen können, ob die genannte Heirat tatsächlich in Mülheim an der Ruhr stattgefunden hat.

Nähere Informationen finden Sie hier

Heiratsregister Mülheim an der Ruhr

Für die Namensregister der Heiraten 1874 - 1938 bitte auf der Seite ganz nach unten scrollen.

Kopien von Auszügen aus Standesamtsregistern sind kostenpflichtig!

Könnte nicht auch Mülheim, welches am 1.4.1914 zu Köln eingemeindet wurde, gemeint sein?

Klar, das könnte auch gemeint sein.
Aber wie @rinaldo bereits geschrieben hat, liegen keine weiteren Informationen vor, als diejenigen, die im 1. Beitrag mitgeteilt wurden.
Heißt: man muss sich die standesamtlichen Einträge besorgen, um gezielt weiter zu kommen.

Und dabei kann Archion leider nicht weiterhelfen.

Ja, dat zou ook de bedoeling kunnen zijn.
Maar zoals @rinaldo al schreef, is er geen verdere informatie beschikbaar dan wat in het eerste bericht werd vermeld.
Dit betekent dat u de gegevens uit het burgerlijk register moet opvragen om gericht te kunnen handelen.

En helaas kan Archion daar niet bij helpen.
Hij is niet de eigenaar van het online geregistreerde register in Duitsland, wat illegaal is in Amsterdam, en het geregistreerde adres is wel beschikbaar.
Bedankt voor de moeite, zeer gewaardeerd

Hallo, ich habe inzwischen mehr herausgefunden. Eine Elisabeth Holzgens wurde tatsächlich am 20. April 1884 in Köln geboren. Quelle: Eintrag im Standesamt der Lokalzeitung. Dort las ich, dass der Vater Johann Hubert hieß.

[Bild]

Am 7. Februar 1884 heiratete ein Johann Hubert Hölzgens in Köln Cicilia Westenberg (Aktenzeichen 126). Ihre Geburtsadresse war Lichhof 22, aber diese Hausnummer existiert leider nicht mehr. Die Straße geht jetzt bis zur Nummer 18 und endet dort in einer Sackgasse. Ich habe der Stadtverwaltung eine E-Mail geschickt, um herauszufinden, wo die Hausnummer 22 geblieben ist. Sie starb im September 1961 in Delft, Niederlande, im Alter von 77 Jahren. Ich habe Fotos von der Hochzeit ihrer Eltern, weiß aber nicht, wie ich sie hier hochladen kann.

Ich habe Fotos von der Hochzeit ihrer Eltern, weiß aber nicht, wie ich sie hier hochladen kann.

Bei Archion können keine Bilder hochgeladen werden. Tut mir sehr leid.

---------------------------------------------------------

Das Thema dürfte hier bei Archion erledigt sein, siehe

Die gesuchte Person, sowie ihre Eltern waren katholischen Glaubens - Archion stellt (mit nur wenigen Ausnahmen) zum größsten Teil nur evangelische Kirchenbücher bereit.

-------------------------------------
Johann Hubert Hölzgens

-geboren Köln 17.06.1855
-gestorben Mönchengladbach 18.03.1934 (StA Mönchengladbach UR 267/1934)

-1. Heirat mit Cäzilia geborene Westenberg am 07.02.1882(!) in Köln (StA Köln UR 126/1882)

-Tod der 1. Ehefrau, Köln 11.07.1886 (StA Köln UR 2387/1886)

-2. Heirat mit Henriette Sophie geborene Hölzgens am 21.04.1888 in Düsseldorf (StA Düsseldrf UR 323/1888)

---------------------------------------

Schön, dass Sie mit Ihrer Suche weitergekommen sind.

Jammer dat ik geen foto's kan uploaden. De Nederlandse onderzoekers van Stamboomforum.nl ( https://www.stamboomforum.nl/fora/52/2/95865/0?#bottom ) hebben voor mij dezelfde informatie verzameld. Helaas is het enorme bestand dat ik in de Duitse taal heb geschreven en nooit kan worden gelezen. Ik had gehoopt op de geboortedata en -plaatsen van het echte genoten te kunnen zien.

Dit is het document van Elisabeth Hölzgens in St. Maria in het Capitol Lichhof 1. Haar mutter werd begraven op 11 juli 1886 in het Bürgerhospital Köln.
Ik heb foto's van de haar kerkgang, maar helaas...

Het is helaas niet mogelijk om afbeeldingen naar Archion te uploaden. Mijn excuses hiervoor.

--------------------------------------------------------

Dit probleem moet hier bij Archion worden opgelost, zie

De gezochte persoon, evenals diens ouders, waren katholiek. Archion biedt (op enkele uitzonderingen na) voornamelijk protestantse kerkregisters aan.

-------------------------------------
Johann Hubert Hölzgens

-geboren in Keulen op 17 juni 1855
-overleden Mönchengladbach 18.03.1934 (StA Mönchengladbach UR 267/1934)

-1. Huwelijk met Cäzilia née Westenberg op 7 februari 1882 (!) in Keulen (Keulense burgerlijke stand UR 126/1882)

-Overlijden van zijn eerste vrouw, Keulen, 11 juli 1886 (StA Köln UR 2387/1886)

-2. Huwelijk met Henriette Sophie née Hölzgens op 21 april 1888 in Düsseldorf (StA Düsseldorf UR 323/1888)

---------------------------------------

Fijn dat je vooruitgang hebt geboekt met je zoektocht.
Bedankt

Er staan ook twee namen in het register: Christiaan Wies en Elizabeth Bugel. Waren de peetouders in orde?

Baptizati (Getaufte) 1884

Kind: Elisabeth Hölzgens

geboren: 20 Februar 1884
getauft: 2 März 1884

Vater: Johann Hubertus Hölzgens
Mutter: Caecilia Westenberg

Taufpaten: Christianus Wies, Elisabeth Bügel

Quelle: Taufbuch der Pfarrei Sankt Maria im Capitol Köln

-------------------

Diese Lesehilfe habe ich als Ausnahme für Sie gemacht.

Bitte haben Sie Verständnis dafür, dass wir im Forum von Archion keine (umfangreichen) Lesehilfen für historische Dokumente leisten können, die nicht aus dem Bestand von Archion stammen. Das würde sehr schnell jeden Rahmen sprengen.

Vielen herzlichen Dank.

Hartelijk dank, Vera.
De parochiekerk St. Maria im Kapitol in Keulen is gevestigd aan Lichhof 1, en zij woonden aan Lichhof 22. Het is dus logisch dat ze daar terechtkwamen. Het huis op nummer 22 bestaat niet meer, maar ik heb foto's van het armenhuis op Google Maps kunnen vinden. Ik zou het armenhuis in Keulen graag eens bezoeken.

Nogmaals bedankt.
PS: Ik hoop dat mijn tekst leesbaar is, aangezien ik hem typ met Google Translate en van het Nederlands naar het Duits vertaal.

Zurück
Oben