Adolph Snel *1698 Münster

Mijn voorvader Adolph Snel was vanaf 1718 infanterist bij het Hollandse leger. Hij zou in 1698 zijn geboren in Munster (NRW) en op 3 november 1698. zijn gedoopt. Hij was getrouwd met Elisabeth Bugger en kreeg vijf kinderen in Nederlandse legerplaatsen.
Alle kinderen werden gedoopt in kerken van de Nederduitse Gemeente (Hervormd).
Adolph Snel werd, als gegageerd sergeant, begraven op 26 juli 1748 in Maastricht en ook dat gebeurde in een Protestantse kerk.

Mijn vragen:

- Waar kan ik de doop in Münster van Adolph Snel van begin november 1698 vinden, mogelijk in een Protestantse kerk daar?

- Van Elisabeth Bugger, zijn echtgenote, heb ik helemaal niets kunnen vinden.
Ook de datum van trouwen van het echtpaar Snel-Bugger is onbekend gebleven.

Alvast dank voor uw reactie.

Jo Pluymakers
 
Veel dank voor uw informatie.
Voor mij was een bron: De bijdrage van de sectie Militaire Geschiedenis:
Vredesgarnizoenen van 1715 tot 1795 (...) van H. Ringoir
en de
Collectie van Militaire Huwelijken van H.J. Wolters.

- Welk Munster in Duitsland zou nog in aanmerking kunnen komen?

De door U genoemde Adolph Snel die in 1727 trouwde met Adriaentje Jonkers behoorde tot hetzelfde bataljon Infanteristen als mijn voorvader Ze kregen beide kinderen toen ze gelegerd waren in Heusden en in Kampen, beide legerplaatsen in Nederland.
Dat ook mijn voorvader uit Munster afkomstig was kan ik niet hard maken. Daarom mijn heropend onderzoek om misschien toch nog duidelijkheid te krijgen.

De doopinschrijvingen van Münster zal ik nagaan.

Nogmaals veel dank voor uw reactie en advies.

 
Wederom dank voor uw uitvoerige reactie.

Bij mijn onderzoek, meer dan tien jaar geleden, maakte ik ook gebruik van de inmiddels niet meer bestaande websites: Milwiki.nl en Dutchregiments.nl
Daar kon ik vaststellen dat Adolph Snel behoorde tot het infanteriebataljon van het Regiment IR 718A, behorend tot het Regiment Nationalen Wartensleben nr. 18.
Het waren sites die uitvoerig informatie gaven over de vroegere legerkorpsen.
Daar werd aangegeven dat vele van die legeronderdelen ook uit buitenlandse soldaten, o.a. uit Duitsland bestonden.
Zo werd gemeld dat er Munsterse troepen waren die in 1710 uit 1600 manschappen bestonden.

Ook las ik dat de Prins-Bisschop van Munster in 1701 met de Republiek Nederland was overeengekomen, dat soldaten uit zijn leger tegen betaling aan de republiek werden uitgeleend.


Nog een ander boekje van H. Ringoir is interessant: Afstammingen en Voortzettingen der Infanterie, 's-Gravenhage 1977 het is een uitgaven In de Bijdrage van de Sectie Militaire Geschiedenis, nr. 1.

Groetend,
Jo Pluymakers
 
Daar Adolph Snel vermoedelijk Protestant was,is de vraag:

zijn er doopboeken van Protestantse kerken hier in te zien van eind 18e eeuw van Münster?
 
Nein, aus dem späten 18. Jahrhundert gibt es keine evangelischen Kirchenbücher für Münster in Westfalen.

https://www.ev-kirchenkreis-muenster.de/wir-ueber-uns/geschichte/

[Zitat]
...Nach der Gegenreformation begann des evangelische Leben in Münster erst wieder unter der Herrschaft der Preußen mit der Errichtung einer eigenständigen Kirchengemeinde 1805.
[Zitat Ende]

Sonst siehe unter:
Westfalen > Kirchenkreis Münster > Münster

 
Zurück
Oben