Suche Familien Flege und Ahrens — Landesbergen, Goldenstedt, Stralendorf (1780–1850)

Hello everyone,

I am looking for information about the following family:

Father: Heinrich Flege (born c. 1777), full-time farmer in Landesbergen (parish of Landesbergen, district of Stolzenau-Loccum). Died presumably around 1842 — place of death unclear (not found in Landesbergen burial records 1841–1842). Possibly Goldenstedt (district of Vechta, Grand Duchy of Oldenburg).

Mother: Cath. Lucia Juliana Eleonora Ahrens (called Eleonore), born 13 Feb 1785 in Stralendorf near Schwerin, baptized 17 Feb 1785 in the parish of Schwerin and Stralendorf (reference no. 191/1, pp. 62–63). Daughter of a "H. Pensionarius Ahrens in Stralendorf" — first name unknown. Died before 1875.

Children:
1. Sophie (1809–1875), née Landesbergen, married to Friedrich Kimmann (farmer, Landesbergen house no. 15)
2. Diedrich Heinrich Wilhelm Flege (born 30 Oct 1817), died 20 May 1892 Hamburg
3. Heinrich Flege (born November 24, 1821), emigrated from Bremen to Baltimore on October 7, 1842 (destination Cincinnati), died October 17, 1908 in Cincinnati, Ohio, USA
4. Friedrich (Johann Friedrich) Flege (born June 16, 1824, Goldenstedt), emigrated from Bremen to Baltimore on November 9, 1843 (ship "Bohl Bohlen", NARA M255 Roll 4 List 75), died August 15, 1910, Grant County, Kentucky, USA

What I'm looking for:
- Marriage record Heinrich Flege x Cath. LJE Ahrens (presumably ca. 1807–1808, location unknown)
- Baptismal record of Sophie in 1809 in Landesbergen
- Death entries for Heinrich (ca. 1842) and Eleonore (before 1875)
- First name of "Pensionarius Ahrens" in Stralendorf
- Parents of Heinrich Flege (born around 1777, origin unknown)
- Baptismal records of the sons Heinrich (1821) and Friedrich (1824) in Goldenstedt or Vechta

The family appears to have moved between 1809 (Sophie's birth in Landesbergen) and 1821–24 (sons in Goldenstedt). Does anyone know this family or can provide any information?

Thank you in advance!

Parents‘ marriage (groom is a widower)
1805 no. 10

Seems to me that you may still have quite a lot to research within the Landesbergen church registers. 😉

Kind regards, Vera

BTW: Right now I really wonder whether you may have the correct place of birth for the bride…… so please forgive me, but I doubt so - really sorry again.

Liebe Vera,

vielen herzlichen Dank für die schnelle und gründliche Recherche! Die fünf weiteren Kinder 1806-1815, die zweite Heirat 1805 als Witwer, die erste Heirat 1799 — und vor allem der Beweis, daß Eleonore in Landesbergen und nicht in Stralendorf geboren wurde — das ist außerordentlich hilfreich. Die Quellen werde ich sorgfältig auswerten.

Inzwischen muß ich allerdings eine wichtige Korrektur melden: dank eines Treffers im Goldenstedter Taufregister (Mischbuch 1820-1856, Bild 107, Eintrag 6 von 1824) hat sich gezeigt, daß mein Urgroßvater Johann Friedrich Flege (geb. 16. März 1824) NICHT zu der Familie Heinrich Flege Vollbauer × Eleonore Ahrens in Landesbergen gehört. Der Goldenstedter Taufeintrag nennt ganz andere Eltern:

- Vater: Johann Friedrich Flege (Heuermann bei Conr. König zu Goldenstedt)
- Mutter: Anna Catharina, geb. Rüthopp (Hofname aus der Bauerschaft Rüthorpe, Kirchspiel Goldenstedt)

Auch der ältere Sohn Heinrich Flege (geb. 24. Nov. 1821), der nach Cincinnati auswanderte, ist im Goldenstedter Mischbuch 1820-1856 mit denselben Eltern eingetragen. Es handelt sich also unzweifelhaft um eine eigenständige Heuermann-Familie in Goldenstedt, nicht um einen Zweig der Landesberger Vollbauer-Familie.

Die Sophie Flege (geb. 1809, verh. Kimmann) ist somit nicht die Schwester meines Urgroßvaters — sie gehört ja klar zu den Vollbauern in Landesbergen, deren Familie Sie so wunderbar dokumentiert haben. Ihre Funde sind für jenen Familienzweig — den ich getrennt weiterführe — unschätzbar.

Für meine eigentliche Linie eröffne ich nun einen neuen Thread mit dem Goldenstedter Fokus (Heuermann Flege × Rüthopp).

Nochmals herzlichen Dank für Ihre Mühe und Ihre Quellenfunde!

Mit besten Grüßen,
Joe Daugherty

Zurück
Oben