Frederick Eichenauer, geboren am 25. März 1826

Hallo, alle miteinander.

Es tut mir leid, dass ich mich mit den verschiedenen Fragen zu spät bei Ihnen melde. Ich schätze alle Beiträge zu dieser Diskussion.

Die Gründung der Old Emmanuel Lutheran Church im Dakota County war 1856, der früheste Beweis, den ich für Frederich in den Vereinigten Staaten gefunden habe. Er ist unter den Gründungsmitgliedern der Kirche als „Grenzgänger“ aufgeführt, was ich in diesem Zusammenhang so verstehe, dass er kein Grundbesitzer war, der von einem bestimmten Ort in einem anderen Staat nach Dakota County gezogen war, als die anderen war ein Wanderer gewesen. Ich habe mehrere Tage mit dem Archivar in Dakota County verbracht und die Grundbucheinträge durchgesehen, um zu bestätigen, dass Frederich niemals Land gekauft hat. Ich habe keine Beweise dafür gefunden, dass er versucht, Bürger zu werden.

Seine Hochzeit mit May Bohrer fand vor 1859 statt, obwohl die Kirchenbücher in Old Emmanuel nicht so weit zurückreichen.

Bei meinen Eichenauer-DNA-Matches handelt es sich um etwa vierte oder fünfte Cousins. Je nach Geburtsdatum der Vorfahren handelt es sich also wahrscheinlich um Geschwister oder Cousins. Dies sind einige mit Geburtsjahren um Frederichs:

Johann Heinrich Eichenauer, geboren am 1. September 1764 in Grebenau, gestorben am 13. November 1813 in Niederthalhausen.

Heinrich Eichenauer, geboren am 17. Juli 1807 in Reilos, gestorben am 7. September 1899 • Lancaster, Butler, Pennsylvania, USA

Anna Margaretha Eichenauer-Deis, geboren am 5. Dezember 1815 in Friedewald, gestorben am 5. April 1880 in Lautenhausen

Alle diese Dörfer sind in Meyersgaz aufgelistet und befinden sich in: Kassel, Hessen-Nassau, Preussen

Ich konnte hier ein Zentrum für Familiengeschichte besuchen, und der HLT-Freiwillige hat die Aufzeichnung für mich freigeschaltet, sodass ich die Aufzeichnung für Frederich Gerrmann einsehen konnte. Aber ich kann nicht herausfinden, wie ich das Bild in das Archion Forum hochladen soll !!! Wie ich bereits erwähnte, tauchen viele Gerrmanns in ihrem Stammbaum auf, wenn ich den Nachnamen Gerrmann in meine DNA-Übereinstimmungen einbaue. Ich hatte nicht die Gelegenheit, diesen Baum weiter zu erforschen. Ich weiß auch nicht, was zu dieser Zeit in Deutschland unter Protestanten für Schwangerschaften wie diese üblich war - ob die junge Frau weggeschickt worden wäre, um bis nach der Geburt außer Sicht zu sein oder nicht? Es gibt einige Informationen unter dem Namen der Mutter in der Aufzeichnung, die ich nicht lesen kann, aber ich habe bemerkt, dass es nur eine weibliche Patenschaft gibt, die die Person sein könnte, die bis zur Geburt zur Betreuung mitgeschickt wurde?

P.S. - Ich kann etwas Deutsch, aber Sie können wahrscheinlich sagen, dass ich Google Translate verwende, um mir dabei zu helfen. Ich werde den Text auch in Englisch aufnehmen, falls es andere Übersetzungen gibt, wie zum Beispiel „Grenzgänger“, die auf Deutsch keinen Sinn ergeben.

Hello, Everyone.

I am sorry to be late getting back to you about the various questions. I appreciate everyone contributions to this discussion.

The founding of Old Emmanuel Lutheran Church in Dakota County was in 1856, the earliest evidence I have found for Frederich in the United States. He is listed among the founding members of the church as a “Frontiersman”, which in this context I take to mean that he wasn’t a landowner who had moved to Dakota County from a specific location in another state as the others had, but had been a wanderer. I have spent several days with the archivist in Dakota County and have paged through the property records to confirm that Frederich never purchased land. I have found no evidence of him attempting to become a citizen.

His marriage to Mary Bohrer happened sometime before 1859, although the church records don’t go back that far at Old Emmanuel.

As for my Eichenauer DNA matches, they are about fourth or fifth cousins, so depending on the ancestors’ dates of birth would likely be siblings or cousins. These are some with birth years around Frederich’s:

Johann Heinrich Eichenauer, born 1 SEP 1764, Grebenau, died 13 Nov 1813, Niederthalhausen, (There are many Eichenauers in the Niederthalhausen church book, but I did not find Frederich.)

Heinrich Eichenauer, born 17 JULY 1807, Reilos, died 7 SEPT 1899 • Lancaster, Butler, Pennsylvania, USA

Anna Margaretha Eichenauer-Deis, born 5. Dec 1815, Friedewald, died 5 Apr 1880, Lautenhausen

All of these villages are listed in Meyersgaz as being in: Cassel, Hessen-Nassau, Preussen

I was able to visit a Family History Center here and the LDS volunteer unlocked the record for me, so I was able to look at the record for Frederich Gerrmann. But I cannont figure out how to upload the image to the Archion Forum!!! As I mentioned earlier, when I put the Gerrmann surname into my DNA matches many show up as having Gerrmanns in their tree. I have not had the opportunity to explore these tree further. I also do not know what was usually done at this time in Germany among Protestants for pregnancies like this - if the young woman would have been sent away to be out of sight until after the birth or not? There is some information under the mother’s name in the record that I can’t read, but I did notice there was only one female godparent, which could be the person who had been sent along to care for her until the birth?

Hello Frank,

thanks for your detailed reply and special thanks for providing the English original text as well.

As to your DNA matches please note the following:

You said: "Heinrich Eichenauer, born 17 JULY 1807, Reilos, died 7 SEPT 1899 • Lancaster, Butler, Pennsylvania, USA"

And I did some look-ups....

Church Register for Freilos and Reilos, 1791 - 1822

Index page for baptisms in Reilos
http://www.archion.de/p/4e41b9dcdd/

on page # 184

Nicolaus Eigenauer, born 14 May 1804, baptized 20 May 1804
http://www.archion.de/p/6a8598031a/

(this a brother of "your found" Johann Heinrich Eigenauer)

on page # 187

Johann Heinrich Eichenauer, born 30 June 1807, baptized 4 July 1807
http://www.archion.de/p/e8fc8c2349/

(please explicitly note his different birth date compared to what you found!)

Now, this a perfect example for the proven fact which I've found numerous times over the past 20 years of intense family research (including research for many US Citizens for their German ancestors) that people quite often didn't know their exact birth date.

That said: go with the year 1826 for your ancestor, Friederich / Frederic Eichenauer, but don't thrall-like stick with the date 26 March.

In case of additional interest only:

Index page for marriages in Reilos
http://www.archion.de/p/d6c1bae4b3/

page # 208

Marriage on 3 Nov 1801 between Johannes Eichenauer (father: Johann George Eichenauer) and Barbara Elisabeth Sunckel (father: Christoph Sunckel)
http://www.archion.de/p/a09436b756/

(the parents of Nicolaus and Johann Heinrich Eigenauer)

-----------------------------

You said that you earliest finding for Frederic Eichenauer in Dakota County, Minnesota is in 1856.

Question: So he should be in the Minnesota Territorial Census for 1857, right?
Did you check that?

You said that he's mentioned being a frontierman / frontiersman in 1856 within the foundation papers for the said church.

Thanks for providing the original English word. A correct German translation would be: Grenzer.

I for one would tend to consider him being something like a soldier taking care for conflicts between the settlers and Native Americans in this region.

Next question: Where is he in 1885? He's not listed together with his family in the 1885 Minnesota Territorial Census for Ramsey County, Minnesota.

In case you may want to have somebody a look at the Salzwedel baptism record, upload the image to a free to access website and simply provide the link to it here.

Regards, Vera

Danke, Vera. Hier ist ein Link zum Gerrmann-Geburtsbuch.
Ich werde später versuchen, mich wegen Ihrer anderen Fragen bei Ihnen zu melden. Ich habe vor drei Jahren den größten Teil meiner Forschung über Frederick betrieben und erst kürzlich wieder angefangen, nachdem ich mit Hilfe von DNA einige Erfolge erzielt hatte, um Informationen über meinen anderen deutschen Ur-Ur-Großvater zu finden.

https://www.ancestry.com/mediaui-vi...-a6a7-99dab5d498e7?_phsrc=ELX15&usePUBJs=true

Thanks, Vera. Here is a link to the Gerrmann birth record.
I'll try to get back to you about your other questions later. I did most of my research on Frederick three years ago and only recently started up again after some success with using DNA to find information on my other German great-great-grandfather.

...
Thanks, Vera. Here is a link to the Gerrmann birth record. ...

You're welcome, Frank.

As to the Gerrmann record

Church register for Salzwedel, Saxony-Anhalt, Germany
Excerpt of births/baptisms for the year 1826, month March

("main/relevant" columns from left to right)

Record # 26
Child: Gerrmann, Johann Joachim Friedrich
DOB: 25sten, fünfundzwanzigsten Maerz
Abends 6 sechs Uhr
out of wedlock unehelich (no father's name provided)
Mother: Maria Elisabeth Gerrmann, eines Kossathen (small farmer) Tochter aus Zedlingen
DOBap: 2ten April
Godparent: Jfr Catharina Maria Fiegen / Fiege (to have one godparent only seems to be normal in this parish)

Best, Vera

Hallo,

https://www.ancestry.de/mediaui-vie...-a6a7-99dab5d498e7?_phsrc=ELX15&usePUBJs=true
mit diesem Link können auch einfach registrierte Nutzer die Bilder ansehen.
Die Verknüpfung Johann Joachim Gerrmann mit Frederick Eichenauer ist noch nicht gesichert.

Auf dem Grabstein ist der Todestag nicht lesbar.
Es fehlt noch der Death Record 11 Dec 1888 ,
da soll er geschätzt bereits 1820 geboren sein.
Wahrscheinlich verstarb er im St. Paul (Minnesota). Department of Health.
https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:XPXC-H53

Die Eltern von Mary Bohrer verh. mit Frederick,
Christian Bohrer und Christina Kuntz aus Gersweiler bei Pirmasens
heirateten bereits 1835 in Hamilton Co, OH/USA.

Gruß
Joachim

Zurück
Oben